Fogyókúra jógával

yogaA nők és mostanában már a férfiak is sokat tesznek az alakjukért és az egészségükért. Ezért sokféle fogyókúra programon vesznek részt. A jógáról Európában sok mindent tudunk, de kevesen tudják, hogy a jógával fogyni is lehet. Kiemelt partnerünk a Harmónia Centrum segítségével megtapasztalhatja hogy a jóga ászanák és az étkezés hogyan függ össze.

Fogyás a jóga 3 területén:


1. A Sivananda jóga 5 alapelve közül az egyik a helyes táplálkozás elve. A jóga nem fogyókúra, ám helyes táplálkozással fogyni és alacsonyabb súlyunkat megtartani is képesek leszünk.

Szattvikus (tiszta), „napenergián” alapuló, egyszerűen termelhető, egyszerűen elkészíthető és szervezetünkből egyszerűen kiürülő táplálékot vegyünk magunkhoz: gyümölcsöt, zöldséget, gabonát, némi magvat. Az ilyen ételek tápanyagai természetesen, könnyen felszívódnak, nem tartalmaznak "üres kalóriákat", tehát hasznosulnak, nem pedig hizlalnak, salakanyaguk pedig nem pang / rakódik le bennünk.
(A nap fényéből teremt (fotoszintézissel vízből és tápanyagokból) életet a növény… Ezt az életenergiát veszi magához a növényevő állat. (S itt meg is állhatnánk a tápláléklánc felsorolásával, hisz ha a gorilla, a bölény, az elefánt és a többi állat elég életenergiát vesz magához növényi táplálékából, akkor nem biztos, hogy nekünk, embereknek annyit kéne izgulnunk, hogy elég akármit fogyasztunk-e.) Ám ha folyatjuk a sort, azt láthatjuk, hogy a húsevő állat / ember a növényevő állat elfogyasztásával közvetve a fotoszintézissel létrehozott életerőre csatlakozik rá. Mi más adná az alapot, gondoljunk csak bele!?)
Tehát: gyümölcs, zöldség, gabona, magvak. Minél több fotoszintetizáló, nedvdús, kezeletlen növény. Ezeket hívja – a tejjel együtt (ha önmagában fogyasztjuk) – a jóga szattvikus, azaz tiszta ételeknek. A jógi amúgy azért táplálkozik így, szattvikusan, hogy minél jobban alkalmassá tegye magát a meditációra, a megvilágosodásra. Ám így mértéket tartva fogyni is lehet. Nem láttam még a gyümölcs természetes cukortartalmától elhízott embert! (Kövér jógit láttam már, de ez nem a jóga hibája.)
Például, beiktathatunk életünkbe heti egy gyümölcsnapot, mely napon korlátlan mennyiségű gyümölcsöt vehetünk magunkhoz, amikor csak éhesek vagyunk. (Akár 1-1.5-2óránként.) Ez tisztít, méregtelenít. A túl sok gyomorsavra és az állandó éhségérzetre általában azok panaszkodnak, akik a gyümölcsnapot még sosem próbálták. Nem kell az első szokatlan élménynél leállni. (Tény, hogy minden gyümölcs a szervezetben lúggá válik, a savanyú is!) Lehet kezdeni egy étkezés gyümölcsre / zöldségre váltásával, folytatni kettővel, emelni egy napra. Érdemes almával kezdeni, mert az esetlegesen előző nap elfogyasztott kevésbé szattvikus táplálékba az alma nem ’rohad’ rá a maradékára. S ha kiürült a gyomor, jöhet a többi szattvikus gyümölcs is (de természetesen mehet egész nap is az alma.)
Egy kis önfegyelem segít elkényelmesedett szokásainkat megtörni.

2. A Sivananda jóga egy másik alapelve a helyes testgyakorlás, az ászanázás. Természetesen ez kifejezetten természetes és mély (szöveti, szervi, mirigyi) szinten segíti a fogyást. Pl.: a derék körüli zsírpárnákat a derekat megmozdító ászanák csökkentik. Előrehajlás, hátrahajlás (ülésből és állva), törzsfordítás, törzsdöntés, gerinccsavarás. Lehet hosszan kitartani (percekig), vagy szaporázni (persze az ellentétes oldalakat: előre-hátra, jobbra-balra kiegyenlítve). A szövetekben ettől fokozódik a vérkeringés, szinte átmossa az adott területeket a friss vér, így fokozott mértékben távoznak el a nem kívánt lerakódások. A gerinccsavaró gyakorlat kifejezetten a vastagbél kanyarulataiból, redőiből segít a pangó fölösleget – nyújtással – a bél faláról leválasztani. Ezt a hatást egészíti ki a háromszögállás. A hasbeszívás (reggel, éhgyomorra) pedig csökkenti az éhségérzetet.
Külön meg kell említeni a gyertyaállást, ami a pajzsmirigyre gyakorolt hatásán keresztül szabályozza az anyagcsere-folyamatokat (beépülés – lebomlás). Tehát a gyertyaállással ez harmonizálható.

3. A slusszpoén az, hogy a légzőgyakorlatok is járhatnak karcsúsodással. Ennek az a magyarázata, hogy a légzőgyakorlatok az energiákat ébresztik, az energiapályákat (nádik) pedig tisztítják. Ami akadály az energiatestben elhárul az energia szabad áramlása elől, azon a területen a fizikai testben is eltűnnek a lerakódások (fizikai akadályok), s karcsúbbak, normálisabbak leszünk.

A fentieket egy jógaórán szívesen be is mutatja, valamint eredményes és tartós fogyást kíván:

Kovács Miklós jógaoktató

Fogyjunk együtt egészségesen!

dieta

        Kapcsolat

    Receptjeinkkel és az ajánlott élelmiszerekkel egészségesebb és karcsúbb lehet!

                  csobogo@csobogo.hu

You are here